Ensimmäinen oviaukko ja kolme ikkunaa

Aamulla hommat jatkuivat talon etuseinän nostamisella. Ihan hyvään tahtiin etenemistä tapahtuikin ja etenkin autotallin nurkkauksessa seinää nousi nopeaan tahtiin. Lyhyitä tosin olivat pätkätkin, joten osasyynä se. Vähän ennen puoltapäivää sitten aloitettiin raskaampi puurtaminen. Neljä ylityspalkkia nostettiin ylös ja muurattiin paikalleen. Punnerrus oli melkoinen mutta lopulta kaikki ovat nyt paikallaan ja talon seiniin muodostui ensimmäiset aukot. Varaston ovi ja ikkuna sekä kaksi pikku-ikkunaa kellarissa.

Kellarin ikkunat. Ylityspalkit paikalleen muurattuna.

Kellarin ikkunat. Ylityspalkit paikalleen muurattuna.

Kellarin ikkunat toisesta suunnasta.

Kellarin ikkunat toisesta suunnasta.

Etuseinää ja varaston ovi sekä ikkuna.

Etuseinää ja varaston ovi sekä ikkuna.

Muuten päivä sitten kulki normaalia rataa. Harkkojen leikkaamista, harkkojen kantamista, laastin vääntämistä… Kasailtiin välillä vähän telineitä ja sitten tuli siivottua ja tyhjennettyä autotallin ja varaston puolta. Ruvettiin nimittäin miettimään että voisi tehdä sisätäytöt ennen onteloita niin minimoidaan kottikärryralli. Nyt nimittäin vielä mahtuisi pikkukaivuri sisälle autotallin ovesta ja ainakin puolet saisi koneella täytettyä. Toinen vaihtoehto olisi sitten hihnakuljetin, mutta hintaa taas täytöille tulisi enemmän. Maaurakoitsijalle viestiä ja sovittiin että ensi viikon tiistaina olisi sitten täyttöjen aika. Sopivasti ennen kuin keskiviikkona tulee taas harkkoja tontti täyteen.

Päivän päätteeksi autotallin nurkassa päästiin jo kolmen pikkuikkunan ja oven kanssa ylityspalkkikorkoon ja suurempi pätkää seinästäkin eteni noin 3 riviä. Siinäkin huomenna pitää kuraeteisen ikkunaa jo mittailla.

Autotallin nurkkaus. Ovi korossaan ja ikkunat muodostuvat. Huomenna tukia ja ylityspalkkien tekoa.

Autotallin nurkkaus. Ovi korossaan ja ikkunat muodostuvat. Huomenna tukia ja ylityspalkkien tekoa.

Sama nurkkaus vähän lähempää.

 

Yksi vastaus artikkeliin ”Ensimmäinen oviaukko ja kolme ikkunaa

  1. Vili: ”…voisi tehdä sisätäytöt ennen onteloita niin minimoidaan kottikärryralli. Nyt nimittäin vielä mahtuisi pikkukaivuri sisälle autotallin ovesta ja ainakin puolet saisi koneella täytettyä. Toinen vaihtoehto olisi sitten hihnakuljetin, mutta hintaa taas täytöille tulisi enemmän…”

    Tuleeko se nauhakuljetin oikeasti kovin paljon kalliimmaksi? Kuljetus tontille kai siinä sepelissä eniten maksaa? Meillä tietysti valinta oli aikanaan helppo, kun 3 metrin syvyyteen tehtiin ensin savimaahan kuoppa, ja täytöt piti saada sinne monttuun, niin hihnakuljettimella se kaiken helpoiten hoitui – ellei ollut jopa ainut vaihtoehto. Hintaa sille tuli 23,16€ per tonni (pari vuotta sitten), eli yhteensä 317,57 tonnia sepeliä (joka kaikki tuli nauhakuljetin autolla – maksoi yhteensä 7354,40€). Otin sepelit Keskikuljetus Oy:ltä, jonka nettisivut löytyy osoitteesta http://www.hiekkaa.fi.

    Jos olisin tarjonnut saman rahan eli 23,16€ jollekulle joko kaivurilla tai ilman, että viitsitkö siirtää 1000kg sepeliä tuonne montun pohjalle, niin ei ehkä hirveän paljon olisi ollut urakkaan halukkaita?

Kommentointi on suljettu.