Ontelolaattojen asennus

Hieman silmät killissä vielä katsaus tämän päivän tapahtumiin. Alkaa nimittäin vätystämään kun eilen yhdentoista tienoilla pääsin illalla töistä ja hitusen ennen puolta yötä nukkumaan. Aamulla sitten kello soimassa 05:15 ja tontille ennen puolta seitsemää ottamaan vastaan Ojala Cranesin nosturia. Naapuri ystävällisesti antoi luvan parkkeerata omat automme pois tieltä heidän pihalleen, joten jäi koko kuja sitten nosturin ja ontelorekkojen temmellyskentäksi.

Nosturi saapui ajallaan ja kokoa sillä oli 60t. Selvittiin pykälää pienemmällä kun saatiin tehtyä riittävästi alaa tontin puolelle eikä tarvinnut ruveta nostamaan kääntöpaikalta. Siihen olisikin mennyt sitten jo 90t nosturi kun matkaa olisi tullut rapiat 30m kaukaisimpaan nurkkaan. Homma kuitenkin lähti sillä, että nosturikuski rupesi asentelemaan kalustoa paikalleen. Hieman työtä tuotti koneen vaateriin saaminen kun pihalla kuitenkin mäkeä on. Eipä siinä kauaa nokka tuhissut ja kun ensimmäinen Betsetin ontelorekka 11 laatan kanssa saapui noin 6:45, niin päästiin aloittamaan nostot heti seiskan pintaan. Ontelorekan kuski oli äärimmäisen mukava 70v. herrasmies. Oli ilo seurata hänen intoa työhönsä.

Nosturi saapunut paikalle.

Nosturi saapunut paikalle.

Jalat alla ja kone vaaterissa. Siksi etufillarit ovat ilmassa.

Jalat alla ja kone vaaterissa. Siksi etufillarit ovat ilmassa.

Komia kuva tuli. Siitä se sitten lähtee.

Komia kuva tuli. Siitä se sitten lähtee.

Ensimmäinen ontelolaatta lähtee nousemaan.

Ensimmäinen ontelolaatta lähtee nousemaan.

Samainen laatta tekee matkaansa autotallin ylle.

Samainen laatta tekee matkaansa autotallin ylle.

Aamu kirkkaana ja keli oli upea!

Aamu kirkkaana ja keli oli upea!

Toinen rekka saapui 7:45 (tilattu kasiksi) ja jäi odottamaan isolle tielle noin vartiksi, että ensimmäinen rekka pääsi peruuttamaan pois. Hieman kasin jälkeen sitten päästiin nostamaan siitä kuormasta. Laattoja oli lavalla muistaakseni 18. Osa melko pieniä. Kaiken kaikkiaan ontelolaattojen asennus meni rivakasti ja melkeinpä vailla jumppaamista. Portaikon edessä vain tuli pieni säätäminen kun teräksinen onteloiden kannatuspalkki oli hitusen ahdas pikkulaatoille. Hitusen rälläkkää ja vasaraa ja johan mahtui.

Onteloiden perään oli tilattu Ruduksen Elemento 8 -portaiden toimitus klo 10:30. Auto kuitenkin saapui jo 9:45. Silloin oli jäljellä muistaakseni 3-5 laattaa joten vartin odottelu tuli sille kuskille. Kympin jälkeen päästiin nostamaan portaat pois kyydistä ja ne nostettiin ensi talon eteen, josta sitten ketjuja säädettiin niin että saatiin portaat oikeaan asennus-asentoon. Siinä piti pari kolme kertaa yrittää uudelleen ennen kuin ketjut olivat vimpan päälle kohdillaan ja sitten nostamaan. Kuten odotettua, niin portaiden asennukseen sitten kuului pientä jumppaa kun piti saada ne sopivasti paikalleen, tukea ne ja lopulta hitsata kiinni ylhäältä. Kaikki tämä nosturin odottaessa ja pitäessä niitä paikallaan ja lopulta vaan varmistaessa, ettei mikään petä alta. Noin puolenpäivän tienoilla kuski pääsi keräilemään kamppeitaan ja lopulta sitten päivän pituudeksi tuli 6h veloitettavaa (+2h siirtoihin, taitaa olla vakiotaksa kaikilla).

Portaat oikeassa asennossa jo.

Portaat oikeassa asennossa jo.

Sinne ne portaat rupeaa laskemaan.

Sinne ne portaat rupeaa laskemaan.

Siitä sitten päivä omalta osaltani jatkui sukuloimaan ja hakemaan sieltä muottivaneria ja kaiteita yläkertaa varten. Kiitos siihen suuntaan. Palatessani olikin kundit jo aloittaneet autotallin ovenpielien muotittamisen. Perhekin oli pyöräillyt paikalle ihmettelemään. Vakaa aikomus olikin, että kun alkoi päivä niin aikaisin, niin lopettaisin aiemmin. Vielä mitä… olin kotona kuudelta. Eli päivälle tuli mittaa sitten tänään melkein 12h ja kohtuu vähillä unilla. Päätettiin vielä varmuudeksi kiinnittää porras alaosastaan kuten kuvissa oli. Eli portaassa olevaan kolmeen reikään 20mm paksut teräkset, alla olevaan betoniin porattuna ja kemiallisesti ankkuroituna. Siihen sitten muotti ympärille ja juotosvalu joka täytti noin 4cm raon portaiden alla. Nyt saa rauhassa kuivua siinä…

Positiivinen ymmärrys herää parvekkeen kokoluokasta. Onhan se tiedostettu ja haluttu, että on tilaa mutta kyllä tuo on vaan hyvän kokoinen!

Positiivinen ymmärrys herää parvekkeen kokoluokasta. Onhan se tiedostettu ja haluttu, että on tilaa mutta kyllä tuo on vaan hyvän kokoinen!

Onteloita paikallaan ja portaatkin jo asennettuna.

Onteloita paikallaan ja portaatkin jo asennettuna.

Lähempi katsaus portaikkoon.

Lähempi katsaus portaikkoon.

Portaiden alaosa kiinnitettiin tosiaan noista rei'istä.

Portaiden alaosa kiinnitettiin tosiaan noista rei’istä.

Tältä näyttää talon kulmalla nyt.

Tältä näyttää talon kulmalla nyt.

Mielestäni mukavan sirot portaat. Osittain jää piiloon tasanteen tienoilla kun siihen tulee vessan seinää mutta kyllä se aika ilmavalta vaikuttaa.

Mielestäni mukavan sirot portaat. Osittain jää piiloon tasanteen tienoilla kun siihen tulee vessan seinää mutta kyllä se aika ilmavalta vaikuttaa.