Loppuviikon ja tämän päivän aikana ollaan saatu muotitukset lähes valmiiksi. Viikonloppu meni ansiotyön haitatessa raksaamista, joten päivityksetkin jäivät vähän vähemmälle. Nyt kuitenkin tänään alkoi kahden ja puolen viikon loma, joten taas ehtii harrastamaan.
Huomiselle jäi enää saunarakennuksen ylityspalkkien viimeistely sekä talolla vielä muutamasta kohdasta kellarin seinien yläosan umpeen laudoitus/vanerointi ettei pääse saumavalut valumaan alas. Hieman vielä tarkistellaan ja korjaillaan raudoituksia ja sitten pitäisikin olla kaiken valmiina keskiviikkoaamun valua varten. Raudoitustarkastuskin on hoidettu.
Tässä edistystä kuvina:

Yleiskuvaa vielä siivoamattomasta yläkerrasta. Iltapäivällä vielä siistittiin paikkojakin jo valmiiksi valua varten.

Lähempää kuvaa raudoituksista. Suurelta osin allekirjoittaneen käsialaa. Pakko sanoa, mutta itse jotenkin tykkään tuosta raudoitushommasta 🙂

Saunarakennuksen liukuoven ylityspalkki toteutetaan paikallavaluna. Rautaa molemmin puolin ja eriste väliin. Tämä otetaan työn alle huomenna.

Tänään sain aikaiseksi suurimman osan saunan U-harkon raudoituksesta. Tosin välillä piti lopettaa ukkosen vuoksi. Ei hirveästi viitsinyt harjateräs kourassa seisoskella korkealla…
Muotitusten ja valun hieman aikaistuessa alkuperäisestä suunnitelmasta, laitoin viestiä Wienerbergerin tehtaan suuntaan, että voisikos seuraavia harkkoja saada jo aiemmin. Alunperin ne oli suunniteltu viikon 25 keskiviikolle, mutta nyt otetankin ne jo tämän viikon perjantaina. Onpahan sitten lauantain esittelyä varten kaikki paikat täynnä Porothermia! Jos vaikka pääsisi perjantain/lauantain aikana hieromaan yläkerran ensimmäistä kierrosta paikalleen.
Pieni vastoinkäyminen
Viime viikolla tuli tilausvahvistus Hörmann -autotallin ovesta jonka tilasin Mesvacilta. Pitkään mittapiirrosta tuijotin kun jokin ei oikein tuntunut oikealta… sitten sen keksin. Rakennesuunnitteluvaiheessa oli keskitytty tiukasti siihen, että autotallin ovi varmasti mahtuu pystysuunnassa. Se kun on asemoitu kahden pilarin väliin, eristeen kohdalle. Siitä johtuen ylityspalkeista sisempi on myös alaosastaan korkeammalla, jotta saadaan tarvittava 2335mm täyttymään. No eipä sitten kenellekään tullut mieleen, että paljonkos se tarvitsee leveyttä. Eli kun aukko on tasan 5000mm, niin 5000mm ovi tarvitseekin minimissään vielä 90mm per puoli asennustilaa kiskoille.

Tässä ongelmallinen paikka. Ylemmässä kuvassa näkyy kuinka ovi on suunniteltu sisemmän palkin kohdalle. Alakuvassa huomaa, että myös siinä pitäisi olla sisempien palkkien syvemmällä, mutta tämä nyt meni ohi vähän kaikilta…
Laitoinpa kuvan mukaisesti viestiä asiasta Mesvacin suuntaan ja sieltä heti tänään aamulla tulikin soittoa. Sanoivat, että kaksi vaihtoehtoa: joko siirretään ovi sisäänpäin eli seinän sisäpintaan kiinni, jolloin ovi ei olisi eristeen kohdalla ja 500mm seinässä se tulisi melko syvälle. Lisäksi pitäisi vielä sisempää ylityspalkkia sitten laskea. Tai sitten kavennetaan ovea ja tehdään etupuolelle sitten kavennuksen verran lisää koolausta joka sitten joko rapataan tai pellitetään, en ole vielä päättänyt.
No Tyvipöllin Taavin kanssa asiaa pohdittiin ja päädyttiin siihen, että se ovi on järkevämpi saada siihen mihin se on suunniteltukin, joten lähdetään siihen kavennuslinjalle. Jäähän siihen edelleenkin reilun levyinen oviaukko ja tuskinpa siitä koskaan muutenkaan kahta autoa on tarkoitus ajaa samaan aikaan sisälle. Joten nyt mennään hieman kapeammalla ovella. Onneksi tuli huomattua niin ei tule yllärinä sitten myöhemmin.