Liittymät: päivä 2 ja päivä 3

Eilen tiistaina ei kovin paljoa tapahtunut. Kuoppa oli kaivettu valmiiksi jo maanantaina ja siellä se möllöti edelleenkin. Puolen päivän tienoilla HSY:n putkimestari kävi toteamassa kuopan turvalliseksi ja liitostyöt mahdollisiksi. Katsottiin myös liitoskohtia viemäri- ja hulevesikaivoihin ja niiden korkeudessa ei kummempia ongelmia ollut. Saatiin vaan ohje merkata kohdat jossa kaadot meidän putkissa on ok. Muuta vaatimusta ei tullut HSY:n puolelta. Siinä pääasiassa eilisen agenda.

Liitospäivä

Tänään aamulla oltiin hieman ennen seiskaa Maa-Mikon kanssa kaivannolla. Mittailtiin hieman korkoja ja merkattiin kaivoihin toivomamme kohdat porausta varten. Joku oli ilmeisesti myös toivonut jotain takatalvea, sillä aamusta rupesi satamaan lunta, joka sitten aamun mittaan rupesi muuttumaan rännäksi. Merkintöjen jälkeen sitten odottelimme HSY:n asentajia saapuvaksi ja rupesi hieman varpaat jäätymään.

Kytkentätyöt aloitettiin vesiliittymällä. Ensin klipsi kiinni putkeen, sitten putki poikki, veden valutus ja sitten väliin T-haara. Sen jälkeen meidän teknisestä tilasta tulevaan vesiputkeen asennettiin oma sulkunsa vähän matkan päähän liitoskohdasta ja siitä putkea jatkettiin pätkällä liitokseen saakka. Alkuun hieman vedenpainetta jotta nähtiin että liitokset pitää. Sen jälkeen pitävä korkki teknisen tilan päähän ja paine koko putkeen. Kaikkinensa tässä meni noin puolisen tuntia tai vähän yli.

Ekana klipsi paikalleen...

Ekana klipsi paikalleen…

Putken katkaisu ja veden valutus pois.

Putken katkaisu ja veden valutus pois.

Siinä putken liitokset. Vasemmalla T-haara ja oikealla sitten meidän osuuden sulku.

Siinä putken liitokset. Vasemmalla T-haara ja oikealla sitten meidän osuuden sulku.

Vesiliitokset tehty ja kaivojen porauksen vuoro.

Vesiliitokset tehty ja kaivojen porauksen vuoro.

Sen jälkeen porattiin viemärikaivoon reikä, laitettiin tiivistekumi ja jatkettiin sitten maaurakoitsijan kera viemäriputki perille asti. Se meni aika kivuttomasti. Betoninen hulevesikaivo sitten taas oli oma lukunsa. Siinä juuri sopivasti mitattu korko kaatojen suhteen osui ikävästi kaivon alaosassa olevaan paksuun betoniluiskaan. HSY:n asentajilla oli ihan järeä pora, mutta senkin kanssa tuli ongelmia noin vajaa 10cm ennen loppua. Liekö porasta loppunut teho tai sitten jotain mennyt rikki. Onneksi viimeiset sentit sitten kuitenkin saatiin siististi irti rautakangen avulla. Siihen reikylään sitten myös kumi ja ei kun sadevesiputkea paikalleen. Vatupassin kanssa vielä tarkisteltiin kaadot ja hyvältä näytti. Siinä sitten liitostyöt olivatkin ja ei kun täyttämään.

Melkoinen laite oli tuo pora, mutta niin vain hyytyi loppua kohden.

Melkoinen laite oli tuo pora, mutta niin vain hyytyi loppua kohden.

Viemäri liitetty ja hulevesikaivoon reikä valmiina.

Viemäri liitetty ja hulevesikaivoon reikä valmiina.

Vähän viimeistelyäkin…

Täyttöjä sitten ruvettiin tekemään ja monen monituista kertaa tärytettiin eri kohdissa, suodatinkankaat paikalleen jne. Lopun häämöttäessä soittelin sitten kaupungin katukatselmoijalle jonka ohjeistuksen mukaan täytimme kuopan lähestulkoon täyteen asti. Pääsin sitten purkamaan aidat kaivantoalueen ympäriltä ja lopulta kuulemma riittää kun päällystämätön alue varustetaan tietyö-merkillä. Ei aitoja. Huomiselle aamulle sovittiin katselmus ja sen jälkeen tietää vähän tarkemmin miten ja missä vaiheessa kääntöpaikka on syytä asfaltoida. Kuulemma hirmu kiirettä ei ole.

Tie tällä hetkellä tässä kunnossa. Ei laitettu aivan asfaltin tasaan täyttöä, mutta lähelle. Reuna-alueille soraa vähän jottei ole suuria korkeuseroja. Katsotaan mitä katselmoija on huomenna mieltä.

Tie tällä hetkellä tässä kunnossa. Ei laitettu aivan asfaltin tasaan täyttöä, mutta lähelle. Reuna-alueille soraa vähän jottei ole suuria korkeuseroja. Katsotaan mitä katselmoija on huomenna mieltä.

Vuokratut aidat ja toisen tietyö-merkin vein takaisin vuokrapaikkaan Trafinolle Juvanmalmille. Täytyy kyllä kehua, että oli hyvää palvelua. Kyselyyn viime viikolla vastattiin ripeästi, vuokrahinta oli edullinen ja palautus onnistui jouhevasti. Ja vaikka hain tavarat jo valmiiksi perjantaina niin laskutus lähti vasta maanantaista. Loistojuttu! Päädyin sitten lopulta ostamaan pois sen yhden tietyö-kyltin koska ei ole tietoa kuinka kauan se siellä kääntöpaikalla tulee olemaan. Hintaa tuli alveineen hieman vajaa 40€, joten jos se on paikallaan kuukauden tai yli, niin rupeaa tulemaan halvemmaksi. Ja maaurakoitsija oli kiinnostunut lunastamaan sen pois jos en itse sitä enää tarvitse. Onhan se hyödyllinen kapine olla olemassa jos maata joutuu kaivelemaan.

Aivan lopuksi Maa-Mikko hieman vielä tasoitteli tonttia ja sai sen näyttämään jo vähän sinnepäin miltä aikanaan tulee näyttämään. Eli käyttöpiha ajoluiskaa korkeammalle. Todennäköisesti siihen reunaan tulee muuri. Korkeudesta riippuen sitten täytyy katsoa miten se tullaan aitaamaan. Mutta eiköhän siitä hyvä tule.

Pihakin sai vähän muotoja kohdilleen. Vähän jotain tuon tyylistä olisi tulossa. Käyttöpiha hieman korkeammalla kuin ajoluiska.

Pihakin sai vähän muotoja kohdilleen. Vähän jotain tuon tyylistä olisi tulossa. Käyttöpiha hieman korkeammalla kuin ajoluiska.